|
Selypítés - Diszlexia terápia
A selypítés a leggyakoribb beszédhibák egyike, a "sz-z-c,
s-zs-cs" hangok torzítását, cseréjét jelenti. Helyenként mind a hat
hangot, máshol a "sz-z-c" vagy a "s-zs-cs" hangok hármas csoportját
érinti
A "sz-hiba" mindig együtt jár a "z-c" helytelen ejtésével, ugyanígy a
"s" hangnál (a "zs-cs" helytelen ejtésével). A selypítés oka általában a
fogak közé csúsztatott nyelv (interdentális sygmatizmus), de származhat
az első fogak hiányából, a környezet rossz beszédpéldájából, fognövési
rendellenességből, nyelvi ügyetlenségből, ritkán hallásveszteségből
Amennyiben a hat hang elkülönül fiánál, "csak" a torz ejtés a
beszédhiba, úgy nyugodtan beírathatják az első osztályba, mert a torz
ejtés az olvasás tanulásában lényegi zavart nem okoz, s a beszédhiba az
iskolai haladással párhuzamosan javítható, kiküszöbölhető
Az iskola elkezdése abban az esetben nem ajánlott, ha a gyermek
hangcseréket produkál, s ez várhatóan nem rendeződik megfelelő
logopédiai kezeléssel sem szeptemberig (az olvasásban így a különböző
betűk sem különülnének el). Ebben az esetben fontos kikérni a logopédus
véleményét is az "iskolaérettség" megállapításához.
Milyen területeket érint az iskolában észlelt diszlexia logopédiai
terápiája?
Az olvasási zavar kezelésében fontos alapelveket követünk, ilyen az
aprólékosan felépített fokozatosság, a képileg és hangzásilag hasonló
betűk hangsúlyos elkülönítése és megkülönböztetése, a sokoldalú
gyakorlás, a jó megoldás rögzítése, a szorongásoldás.
Alsó tagozatban a logopédiai terápia képességfejlesztéssel indul, majd
az olvasást 5 fokozatban fejlesztjük (betű-, szótag-, szó-, mondat- és
szövegolvasás). Eszközeink ehhez szótáblázatok, képsorok, szóképek
(mondatalkotáshoz), befejezetlen mondatok stb. Az írás gyakorlása
diktálással és képekről történő fogalmazással folyik, mindezt másolással
segíthetjük
Felső tagozatos gyermeknél fontos a vizuális (látási) felfogóképesség
fejlesztése, erre nagyon jó az emlékezetből történő rajzolás, a
kezdőbetűk kiemelése nyomtatott szövegből, a jel és kép egyeztetése, az
azonosság és különbség megfigyeltetése és megfogalmazása. Az olvasás
gyakorlása betű megkülönböztetéssel történik (szóolvasással), majd
összefüggő szavak olvasását alkalmazzuk vázlatos feladatokban, mindig
szómagyarázattal kísérve. A terápia tulajdonképpen az olvasás, írás,
helyesírás állandó fejlesztését jelenti különböző feladatokkal,
olvasójátékkal, feladatlapokkal. A diszlexiát olvasási, írási feladatok
alkalmazása nélkül kezelni, javítani olyan, mint valakit hangok nélkül
énekelni tanítani!

|