|
Tanácsok a beszédhibák
megelőzésére
Ha közölni akarunk valamit, meg akarjuk
értetni magunkat, érvényesülni szeretnénk, érthetően, a
megfelelő kifejezéseket használva kell kommunikálnunk. A
beszédkészség és az önbizalom is szorosan összefüggenek. S
végül, de nem utolsósorban a megfelelő kifejezőkészség és
beszédértés nélkülözhetetlen az írás és olvasás elsajátításához
is. Aki könnyen kommunikál, az írásban is könnyebben fogalmazza
meg a gondolatait.
A szakértők véleménye szerint napjainkban
minden ötödik gyermek nyelvi, illetve kommunikációs problémákkal
küzd.
Egyre több gyermeknél merülnek fel
beszédtanulási problémák. Gyermekeink gyakran érthetetlenül
beszélnek, belegabalyodnak a mondatokba, elnyelik vagy
felcserélik a hangokat; kevés kifejezést ismernek, és azokat sem
használják megfelelően, helytelenül alkotnak szókapcsolatokat,
mondatokat, vagy egyszerűen keveset beszélnek.
A beszédtanuláshoz természetesen időre és
türelemre van szükség. A szülők aktív közreműködése rendkívül
fontos. Elősegíthetik gyermekük nyelvi fejlődését anélkül, hogy
túl sokat követelnének tőle. Ezen írás alkotója, Martina
Hasselman számos olyan játékot, gyakorlatot és ötletet kínál,
melyeket a mindennapokban is alkalmazhatunk. Tudatos nyelvi és
kommunikációs viselkedéssel ugyanis észrevétlenül
megteremthetjük a megértés alapjait, s ezzel a nyelvi fejlődést
is segíthetjük.
Itt az író átlagos nyelvi fejlődés
bemutatására törekszik, ezért a megadott fejlődési szintek csak
irányadók. Ha az eltérés a megadott szintekhez képest nagy, ha
beszédzavarra gyanakszunk, forduljunk logopédus szakemberhez.
Mit tegyünk, ha úgy véljük, gyermekünk nyelvi
fejlődésében nagyobb rendellenesség vagy zavar tapasztalható? A
"Kihez forduljunk tanácsért, segítségért?" című fejezetben
szereplő beszédjavító központok, logopédiai ambulanciák minden
szülőt és gyermeket szívesen fogadnak. Az intézményekben dolgozó
logopédusok szükség esetén más szakértők felé közvetítenek.
Mit tegyünk az apróbb rendellenességek esetén,
vagy akkor, ha egyszerűen csak segíteni szeretnénk
gyermekünknek? Nagyon fontos, hogy a közös elfoglaltságban
mindenki-a szülő és a gyermek is-örömét lelje.
Minden játék, mondóka, dal esetén ügyeljünk
arra, hogy ne követeljünk túl sokat gyermekünktől! Előfordul,
hogy a túlságosan nagy elvárások miatt nem akar a kicsi
beszélgetni. Ne végezzük el sorról sorra a fejezetekben talált
feladatokat-válasszunk ki inkább célzottan egy-egy gyakorlatot!
Ne játsszuk a tanár nénit, legyünk igazi játszótársak! Ez az
írás abban szeretne segítséget nyújtani nekünk, hogy gyermekeink
örömüket leljék a nyelvben és beszédben. Hiszen az öröm a
tanulás alapvető feltétele. Játsszunk együtt, találjunk ki új
szavakat, próbáljuk ki együtt a nyelvtörőket-egyszóval élvezzük
a szavak játékát!
Forrás:
Martina Hasselman: Hogy szebben beszéljek… Hogyan segíthetik
a szülők gyermekük beszédfejlődését?
Egmont, Bp. 2001.

|