|
Tanulási zavarok
azonosítása és kezelése
az óvodában és iskolában
A tanulási zavarok azonosítása óvodában
és iskolában
Tanulási zavarnak röviden összefoglalva azt a
jelenséget nevezhetjük, amikor egy gyerek normális, átlagos oktatási
körülmények között nem tud megtanulni írni, olvasni, vagy számolni, ha
ezeken a területeken iskolai teljesítménye jelentősen elmarad az
intelligencia szintje alapján elvárható teljesítménytől. Amikor értelmi
fogyatékosokról van szó, ezt könnyen elfogadja a környezet, de mikor
normál vagy átlag feletti értelmi képességekkel rendelkező gyerek nem
boldogul az iskolában, mind a szülők, mind a pedagógusok értetlenül és
tehetetlenül állnak a probléma előtt.
Nem a gyermek eszével, szorgalmával van baj, hanem az
íráshoz, olvasáshoz, számoláshoz szükséges alapfunkciók
egyikének-másikának fejletlensége okoz nehézséget. Az iskoláskort
elérve, egyes készségek még nem jutottak a szükséges szintre. A jelenség
hátterében sok, egymásra épülő ok húzódik meg. A születés előtti, alatti
vagy utáni, és kisgyermekkori betegségek, sérülések a leggyakoribb és
legismertebb kiváltó tényező ezek közül. Lehetnek egyéb traumák vagy
biokémiai, genetikai eltérések a háttérben, melyek nyomán kialakult
apró, csak működésben megmutatkozó idegrendszeri zavar jelentkezik. Az
ingerszegény környezet is szerepet játszik a tünetegyüttes
kifejlődésében.
Az írás, olvasás, számolás a különböző képességek és
készségek együttműködését kívánja. A szemmozgás és a kéz finommozgásának
összehangolása csak egyik, bár igen fontos része a teljesítménynek. A
gyermeknek többek között össze kell egyeztetni a hang akusztikus képét a
hang beszédmotoros emlékképével és a betű vagy szám vizuális képével is,
mozgási képet kell alkotnia, és kezének finom mozdulataival
megjeleníteni mindezen működések eredményeképpen a betűket, szavakat,
mondatokat, számtani műveleteket. Bármely ponton fellépő nehézség az
egész teljesítményt bizonytalanná teheti.
Egyre szélesebb körben ismert, hogy megfelelő
fejlesztéssel korrigálható a probléma, és nem kell a gyermeknek évekig
elhúzódó iskolai nehézségekkel küzdenie. Legtöbbször az óvodában,
iskolában vagy a családban is lehetőség lenne a részképességkiesések,
elmaradások felismerésére és megfelelő fejlesztéssel történő
korrigálására, ha a pedagógusok rendelkeznének a szükséges ismeretekkel.
Az óvodákban és iskolákban dolgozó szakemberek képesek diagnosztizálni
és megfelelő terápiával csökkenteni illetve megszüntetni a tüneteket,
megelőzni a tanulási rendellenességeket, és nem kell minden esetben
fejlesztőpedagógushoz, logopédushoz vagy pszichológushoz fordulni.
A megfelelő ismeretekhez tartozik az is, hogy tudjuk meddig ér
kompetenciánk. Súlyosabb tünetekkel, elmaradásokkal mindenképpen érdemes
specialistához küldeni a gyermeket. A kompetencia kapcsán meg kell
említeni azt a problémát is, amely szakembereknél is gyakori.
Rendszeresen diagnosztizálnak szűrővizsgálatok és egyéb tesztelések
esetleg megfigyelések alapján óvodáskorú gyerekeket diszlexiásnak vagy
tanulási zavarokkal küzdőnek. A meghatározásban azonban hangsúlyosan
szerepel, hogy olyan egyének nevezhetők tanulási zavarokkal küzdőknek,
akik a normális, átlagos iskolai oktatás során nem tudnak megtanulni
írni, olvasni, számolni. Szakmai szempontból hibás addig tanulási
zavart, diszlexiát, diszgráfiát vagy diszkalkúliát megállapítani, amíg a
gyermek megfelelő szintű általánosiskolai oktatásban részt nem vett. A
szakmai szempont mellett a gyerek érdeke is azt kívánja, hogy
óvodáskorban és az iskola első két évfolyamán a cimkézést elkerüljük.
Természetesen fontos, hogy minél korábban felfigyeljen a környezet a
gyermek esetleges részképességbeli elmaradásaira, de ezeket a
deficiteket fejlődési sajátosságként és a fejlesztés irányának
megjelöléseként azonosíthatjuk csupán. Minél fiatalabb gyermekről van
szó, annál kevésbé jogos bármely tanulási zavar diagnosztizálása. Az
óvodáskorban rohamosan fejlődnek a szenzomotoros képességek, de igen
egyenlőtlen is lehet szinvonaluk. A lemaradó funkciók egyik napról a
másikra beérhetnek, különösen, ha a gyermeknek megfelelően stimuláló
környezetet biztosítunk.
A tanulási zavarok tünetei
A tanulási zavarok tünetei két fő csoportba
sorolhatóak, teljesítmény- és viselkedésbeli jellegzetességeket
különíthetünk el. A tanulási nehézségekkel küzdő gyermek figyelmetlen,
könnyen elterelhető, munkái rendetlenek, rajzai csúnyák,
összerendezetlen, ügyetlen a mozgása. Teljesítménye ingadozó. A
viselkedésbeli tünetek nagyrészt másodlagosan, a teljesítménydeficit
nyomán fejlődnek ki. A sok kudarc, megnemfelelés, a környezet felől
érkező negatív értékelés az amúgyis nyughatatlan, szétszórt gyermeket
agresszívvé teheti. Más esetben szorongóvá, visszahúzódóvá válhat,
tétova és bizonytalan lesz.
A tanulási rendellenességeket legtöbbször
részképességkiesések, egyes területeken történt fejlődésbeli elmaradások
okozzák. Sok esetben valóban csak megkésett fejlődésről van szó, de
gyakran igazi deficit áll az olvasás, írás, helyesírás vagy számolás
terén mutatott gyenge teljesítmény mögött.
Igen gyakori tünet az egyensúlyérzékelés zavara és a
bizonytalan testséma. A gyermek mozgása összerendezetlen, ügyetlen. Nem
tud felmérni alapvető térbeli távolságokat, viszonyokat. Bonyolultabb
mozgásformációkat nem képes pontosan végrehajtani. Gyakorta megbotlik,
elesik. A koncentrációs képesség gyengesége kisgyerekkorban a mozgás
terén jól megfigyelhető.
Nem tájékozódik megfelelően a saját testén. Nem tudja,
milyen az, ha a bal lábát keresztbe teszi a jobb lába fölött, milyen a
karkulcsolás. Hátát nem tudja homorítani-domborítani, stb. Gyakori a
kézfej nemmegfelelő tartása, a szabálytalan ceruzafogás.
Nagyon fontos tünet a téri orientáció zavara. A téri
tájékozódásban a saját test a kiinduló pont, a gyermek saját térbeli
helyzetének tudatosítása teszi lehetővé a fent-lent, jobb-bal irányok
megkülönböztetését. Amennyiben ebben zavar keletkezik, nem csak az
olvasásban és írásban léphetnek fel problémák, hanem a számolási
műveletek is nehézségekbe ütközhetnek. A tünetek jelentkezhetnek akár a
balról jobbra való írás folyamatosságában, akár az iránytartásban,
sorvezetésben, betűk számok, műveletek felcserélésében.
A nagy és finommozgás koordinációjának zavara, vagy
fejletlensége feltűnik általában már az óvodás korban. A finommozgások
fejlődésének egyik legdöntőbb szakasza a 6 éves kor körüli időszak. A
gyerekeknél változó, hogy ez a fejlődés milyen ütemben halad. Sokszor
csak az első iskolai év végére alakul ki a helyes ceruzatartás. Sokuk
görcsösen tartja az íróeszközt, nehézséget jelent számukra az egy sorban
való maradás, a megfelelő vonalvezetés. Percepciós zavarként társul a
motoros deficitekhez az alakfelismerési zavar, térbeli relációk helyes
felismerésének nehézsége.
Mutatkozhat gyenge ritmusérzék, gyakori az
amuzikalitás, a nyelv alapvető ritmusát, zeneiségét nem érzékeli a
gyermek, s ez a szótagolásnál, elválasztásnál jelentkezhet problémaként.
Előfordulhat a rossz beszédhang megkülönböztető
képesség. Ez összefüggésben van a hallási figyelem fejletlenségével, a
hanganalizálás gyengeségével. Ez alapjául szolgálhat a zöngés-zöngétlen
hangok nemmegfelelő differenciálásának.
Sok tünet mögött az idegrendszeri feldolgozásnak a
szokásostól eltérő módja, elmaradottsága állhat. A gyermek csak az
egyszerre jelenlévő ingereket tudja hatékonyan feldolgozni, az
egymásutániság felépítése nehézséget jelent. Sorbarendezési problémái
lehetnek. Nehezen tanul meg szó szerint verseket, egymás után következő
utasításokat nem tud követni.
Először meghökkentő, milyen kevés kapcsolat látszik
némely fent leírt funkciókiesés, és az iskolai munka között, de ha
alaposan elemezzük a jelenségeket, egészen könnyen érthetővé válik a
kapcsolat, és ezzel a gyerek problémája is.
A tanulási zavarok felismerése
Már az óvodáskorban felfigyelhet a környezet a gyermek
hiányosságaira. A megfigyelések alapján következtetni lehet a deficites
képességre. Támpontok a gyermek megfigyeléséhez:
-
Rendezetlen, bizonytalan mozgás - egyensúly,
térorientációs és testséma problémák.
-
Kialakulatlan oldaliság - testséma és
térorientációs zavar.
-
A gyermek nem tudja követni a mozgásokra
vonatkozó utasításokat, még akkor sem, ha bemutatják neki -
testséma, térorientációs zavar, elmaradás a nagymozgások szintjében.
-
Figyelmetlenség - belső rendezetlenség, az
egymásutániság felfogásának nehézsége, elterelhetőség,
összefüggésben lehet az egyensúlyrendszer gyengeségével.
-
Rossz ceruzafogás - testsémazavar, finommozgási
nehézségek.
-
Kusza rajzok, elmaradott rajzszint, a rajzolás
elutasítása - térorientációs zavarok, a finommozgás fejletlensége.
-
Artikulációs problémák -
beszédhang-megkülönböztetési nehézségek, sorbarendezési problémák.
A pedagógus néhány egyszerű eljárással
megbizonyosodhat megfigyeléseinek helyességéről. A vizsgálatok
megfigyelésjellegűek, a gyerekek teljesítményét korosztályukhoz illetve
társaikhoz viszonyíthatjuk. A legtöbb eljárás csoportos játék, torna
közben is alkalmazható, nem kíván elkülönítést, de ha csak így van
módunk a gyermek megfigyelésére, számolnunk kell ennek torzító
hatásával.
Egyik oldalról, a gyerek jobban teljesíthet, mert a
társak utánzása, követése segíti. Előfordulhat, hogy amikor egyedül kell
a feladatokat elvégeznie nem képes ugyanolyan szinten teljesíteni.
Másrészről sok kisgyermek csoportos feladatok esetén nem eléggé
motivált, és személyes kontaktusban sokkal jobban tud teljesíteni. Ezért
a legszerencsésebb, ha többször különböző helyzetekben figyeljük meg a
gyermekeket.
Testséma
-
Mozgásutánzás (karemelés, lábemelés, fejkörzés,
csuklókörzés, lábfejkörzés, cicahát-kutyahát, törökülés)
-
Mutasson a kérdezett testrészre a gyermek (fej,
kéz, láb, szem orr, fül, nyak, homlok, ál, csukló, könyök, hónalj,
váll, térd, boka, ujjak megnevezése)
-
Mutassa meg a testrészeket társán, játékmackón.
Az oldaliság kialakulása normális esetekben is
elhúzódhat az iskolás évekre, de ez nem feltétlenül okoz komolyabb
nehézségeket. A dominancia megerősödése azonban jelentősen segíti a
térorientációs képesség fejlődését, ezért kiemelten fontos ismernünk a
gyermeknek etéren éppen adott fejlettségi szintjét. Óvodáskorban
elsősorban a domináns kéz nyújthat támpontot, így a kezesség
megállapítása igen fontos része a tanulási zavarokra való hajlam
vizsgálatának.
Kezesség
-
Ujj és karkeresztezés - a domináns ujj illetve
kéz van felül.
-
Gyufaszedés időre egy kézzel - a domináns kézzel
többet tud gyűjteni.
-
Villanykapcsoló, kilincs használata - a domináns
kezet használja.
-
Tárgyak átvétele - a domináns kezet használja.
Térorientció
-
Utasítás szerint különböző téri irányokban mozog
a gyermek (előre, hátra, jobbra, balra, fel, le).
-
Utasítás szerint környezeti tárgyakkal való
viszonylatban is elvégzi a mozgásokat (elé, mögé, fölé, alá, tőle
jobbra illetve balra, valamik közé, valamin túl).
-
A fenti téri relációkat tárgyakkal is meg tudja
valósítani.
-
A fenti relációkat meg tudja nevezni (pl. a tábla
a falon a szekrénytől balra van).
Koncentrációs képesség
-
Féllábon állás idejét mérjük nyitott majd csukott
szemmel (1 percnél nem kell tovább állnia).
-
Szavakat vagy számokat mondunk, és egy adott
szónál vagy számnál jeleznie kell.
-
Nagybetűs mesekönyvben pl. az "s"
("kígyóbetűket") megmutatjuk, és megkérjük, hogy nézze végig az
oldalt, és keresse ki a "s" betűket.
Finommozgás
-
Gyöngyöt fűz, és mérjük tíz szem felfűzésének
időtartamát.
-
Egyre szűkebb csíkok között kell a gyermeknek
ceruzájával végigmenni (3, 2, 1, 0.5, cm)
-
Rajzoljon karikát, négyzetet, széket, embert (ez
utóbbi a testséma szintjéről is sokat mondhat).
Ritmusérzék
-
Egyszerű ritmusokat tapsolunk, amit a gyermek
megismétel (tá-tá-ti-ti-ti, ti-ti-tá-tá-tá, stb.).
Artikuláció
-
Kevéssé ismert, hosszú szavakat kell a gyermeknek
megismételnie (pl. találékonyság, irgalmatlan, megszelidíthetetlen,
társaságkedvelő, rezonancia).
Sorbarendezés
-
Mozgássor megismétlése.
-
Számsort mondunk lassan, és a gyermek ugyanolyan
sorrendben megismétli.
-
Képsorozatot kell megjegyeznie.
A gyermek megfigyeléséről érdemes rövid jegyzeteket
készítenünk, ugyanis később segíthet a fejlődés ellenőrzésében. Sajnos
manapság olyan nagy létszámúak sok óvodában a csoportok, hogy az óvónő
nem is tudná észben tartani a gyerekek képességeit.
A fenti vizsgálatokat az általános iskola első
osztályába érkező gyerekekkel érdemes elvégezni, hogy lehetőleg már év
elején kiderüljenek az esetleges deficitek. A későbbiekben a gyermek
teljesítményében mutatkozó hiányosságok elemzése segíthet a probléma
azonosításában. Nézzük meg, hogy a szülő és a pedagógus milyen
nehézségekkel, hibákkal találkozik az iskolás gyerek teljesítményében (Porkolábné
Balogh Katalin nyomán), és ezek hogyan köthetők egy-egy funkció
gyengeségéhez:
-
Kusza írás, bizonytalan
vonalvezetés, betűk nagyságának egyenetlenségei - szem-kéz
koordináció, finommozgás fejletlensége, elmaradás a látás- és
tapintásészlelésben.
-
Betűk, szavak felismerési
nehézségei, hiányos betűforma, ékezetelhagyás, szó vagy betűkihagyás
- egészlátás, alakszervezési folyamat fejletlensége, elmaradás a
testséma és látásészlelés területén.
-
Az olvasás olyan típusú
zavarai, amikor a gyerek nem ismeri meg a megtanult betűket,
szavakat, ha azok más nagyságúak, színűek - alak- és formaállandóság
fejletlensége, testséma, látásészlelési elmaradás.
-
Betűk, szótagok
felcserélése, szóköz és sorköz be nem tartása - sorbarendezés
nehézsége, térészlelés hiányossága, térorientáció elmaradottsága.
-
A d-b, d-p betűk gyakori
összetévesztése, betűk, számok fordított írása - sorbarendezés
nehézsége, iránytévesztés, térorientációs elmaradottság.
-
Hangok differenciálásának
nehézségei - artikulációs problémák, hallási észlelés
elmaradottsága.
A tanulási zavarok felismerésénél kell szólni két
speciális esetről. Az azonosítási munka egyik nehézsége, hogy a
szociokulturálisan hátrányos helyzetű gyerekek a tanulási zavar tüneteit
mutatják gyakran, pedig nehézségeiket általában a kulturális
elmaradottság okozza. Természetesen gyakran jár együtt a tanulási zavar
alacsony szociokulturális háttérrel, de a kettőt meg kell különböztetni.
Az alacsony színvonalú családból érkező gyermek olvasási problémái,
nyelvi nehézségei szókincshiánynak, a környezet alacsony nyelvi
kultúrájának következménye. Ezeknek, az áldiszlexiás gyerekeknek a
fejlesztése elsősorban verbális képességeik fejlesztéséből áll. Segíthet
az azonosításban a gyermekek füzetének és munkájának elemzése. A
"valódi" tanulási rendellenességeket mutató gyerekek munkáját
jellegzetes és következetes hibázások jellemzik.
Másféle problémát jelentenek az igen jó képességű,
kiemelkedő intelligenciájú tanulási zavarokkal küzdő gyerekek. Náluk a
felismerést megnehezíti, hogy megfelelő technikáik vannak hiányosságaik
elfedésére. Eszükkel megoldják a tesztfeladatokat, de kifogástalan
iskolai teljesítményre nem képesek. Náluk az segíthet, ha már egész apró
jeleket komolyan veszünk. Értelmes gyerekeknél se törődjünk bele, hogy
nem tud rajzolni, vagy szétszórt, esetleg "lusta, pedig tudna", hogy
rossz a mozgása, vagy figyelmetlen. Ezek a tünetek jelei lehetnek
tanulási rendellenességnek még akkor is, ha minden vizsgálati feladatot
többé-kevésbé sikeresen teljesített a gyermek.
A tanulási zavarok azonosítását segítheti a szülőkkel
folytatott beszélgetés. Rendellenesség kialakulását valószínűsítheti, ha
terhességi komplikációk léptek fel, a gyermek születése nehéz volt,
besárgult, vagy légzési problémái voltak, koraszülöttként jött világra.
Kisgyermekkori sérülések, súlyos, magas lázzal járó betegségek szintén
okozhatnak kisebb idegrendszeri eltéréseket, amelyek az egyébként
egészséges gyermek iskolai megfelelését akadályozhatják. A családban
előforduló tanulási zavarok vagy balkezesség az örökölhetőség miatt
megjelenhetnek a gyermeknél.
A tanulási zavarok megelőzése és
terápiája
A tanulási zavarok megelőzése
A tanulási zavarok tekintetében igen fontos szerepe
van a megelőzésnek. Lehetőség szerint biztosítani kell a kisgyermekek
észlelési és mozgási, úgynevezett szenzomotoros képességeinek
fejlődését. Ingergazdag környezettel, a gyermeknek minél sokfélébb apró
kihívással teli elfoglaltság biztosításával a legtöbb esetben
megelőzhetjük a tanulási nehézség kialkulását, vagy csökkenthetjük annak
súlyosságát.
A legtöbb gyermeknek elegendő fejlődéséhez a
környezetadta ingermennyiség és minőség, de még az egyébként megfelelően
fejlődő kicsinyek képességeit is ugrásszerűen növelik a fejlesztő
foglalkozások. Ezek a foglalkozások nem jelentenek külön megterhelést
sem a gyermeknek, sem a környezetnek. Lényegében olyan játékokról,
szokásokról van szó a megelőzésben, amely a normális gyermekkornak
része.
Az egyik legfontosabb eleme a tanulási zavarok
megelőzésének a felolvasás. Már kiscsecsmőkorban énekeljünk, verseljünk
a gyermeknek. A nyelv zeneiségét, ritmusát egész kicsi korban felfogja,
és ez segíti nyelvi készségeinek fejlődését. A verseket énekeket kétéves
kortól kezdve kiegészíthetik rövid történetek, mesék. Az esti lefekvés
előtti felolvasás nemcsak a gyermek fejlesztését szolgálja, de
kellemesebbé teszi az elalvás előtti időszakot, ami egyébként
meglehetősen zaklatott lehet (vacsora, rendrakás, tisztálkodás,
öltözködés, ágyazás, stb.). Az óvodában is jól kihasználható mesélésre a
délutáni alvás előtti időszak. A mindennapra legalább egy mese mind a
családban, mind az oktatási intézményben (tehát az iskola első éveiben
is) szabály kellene hogy legyen.
A felolvasások hatása igen sokrétű. A gyermeknek nem
csak a szókincse gyarapszik, de az irodalmi nyelvet, az olvasott szöveg
fordulatait is elsajátítja. Ehhez tudnunk kell, hogy a beszélt nyelv és
az írott nyelv jelentősen eltér egymástól, ezért mikor a gyerekek
iskolába kerülve olvasni tanulnak, gyakran előzetes tapasztalatok
hiányában egy új nyelvet is el kell sajátítaniuk.
A felolvasások másik nagy fejlesztő hatása, hogy a
gyermeknek sorban kell követnie az eseményeket, vizuális ingerek nélkül
saját képzetet alakítva a történet minden egyes eleméről. Ezzel a
sorbarendezéssel, és saját képzet kialakításával az olvasáshoz szükséges
alapvető képességei fejlődnek.
A harmadik, és nem kevésbé fontos hatása a rendszeres
felolvasásoknak, hogy az irodalmat megszeretteti a gyermekkel, igényt
alakít ki az írott világ iránt. A televízió, video és számítógépek igen
fontos, és megfelelő használattal fejlesztő elemei a gyermek világának,
de ugyanakkor konkurensei a könyveknek. Az olvasás iránti igény
kialakításával nő a gyermek motivációja annak elsajátítására és a
későbbiekben való folyamatos alkalmazására. Éppen ezért nagy hiba, hogy
sok családban, és mondhatni minden iskolában megszüntetik a
felolvasásokat ahogy a gyermek már maga tud olvasni. A még gyenge
olvasási képességgel nem jut hozzá az irodalmi élményhez, és ez kedvét
szegheti. Érdemes a felolvasásokat legalább addig folytatni, amíg már a
gyermek rövidebb regényeket maga is könnyedén elolvas. Ez azt jelenti,
hogy 8-9 éves kora előtt ne hagyjuk magára teljesen az olvasásban.
A tanulási zavarok kialakulásának megelőzésében
kulcsfontosságú a széleskörű mozgásfejlesztés. A gyermeknek minél több
lehetősége legyen testének megismerésére, mozdulatainak próbálgatására,
téri tapasztalatok megszerzésére. Legyen ruházata minél könnyebb, hogy
szabadon mozoghasson, nyáron veszélytelen helyeken sokat legyen mezitláb.
Másszon minél többet a földön, széken, padon, mászókára és fára.
Lehetőség szerint verbálisan is ismerje meg testét, tanulja meg a téri
viszonyokat. Erre az együttes tevékenységek akár sport, játék (pl. a
játékos birkózás is ide tartozik), akár konyhai segítség, vagy
barkácsolás, kerti munka igen alkalmasak. Ezek a tevékenységek mind
családban, mind oktatási intézményben a mindennapok részét képezhetik.
Sok kifejezetten fejlesztő játékot is játszon a
gyermek. A népi és gyerekjátékok legtöbbje a testséma kialakulását, a
térorientáció fejlődését elősegítő elemeket tartalmaz ("Kint a bárány
bent a farkas", "Erre csörög a dió,....", "Hol szólsz kispajtás?",
stb.).
A társas- és kártyajátékok amellett, hogy nagy
élvezetet jelentenek, nemcsak a gyermek társas készségét, logikáját
növelik, de kezeinek finommozgása, az irányok megismerése,
megtapasztalása által szenzomotoros képességeire is fejlesztően hatnak,
és így áttételesen az írás, olvasás és számolás elsajátításában
segítenek.
Mindenféle játék, amely célzást kíván fejleszti az
észlelés és mozgás összehangolásának képességét. Célbadobás,
labdajátékok, gombfoci, de egy csúzli is fejlesztő hatású. Minél
többféle, a test különböző részeinek használatát kívánó célzójátékot
játszik a gyermek, annál szélesebbkörű fejlődés tapasztalható a
szenzomotoros képességek terén.
Koncentrációs képességet növelő hatású minden
egyensúlygyakorlat. Az iskolai képességek kialakításához tartozik, hogy
a gyermek képes legyen mozgásának, gondolkodásának összpontosítására,
vagyis megfelelő szinten tudjon figyelni. Az egyensúlyrendszer ingerlése
segít a rendezettség kialakításában. Azok a tevékenységek, amelyek erre
a területre hatnak fejlesztik a koncentrációs képességet. Az
egyensúlygyakorlatokon kívül mindenfajta forgás, hintázás és sportok,
mint például úszás, korcsolyázás, sízés, torna, hatékonyan segíthetnek a
figyelmi képességek erősödésében.
A fenti tevékenységek legtöbbje nem szokatlan a
kisgyermekekkel foglalkozók számára. Felsorolásuk és a tanulási zavarok
kialakulásának megelőzésében játszott szerepük elemzése azért szükséges,
mert megváltozott világunkban éppen ezeknek a tevékenységeknek kárára
jut több a különböző audio-vizuális eszközökből a gyermekeknek. Rengeteg
inger éri őket, a környezet ingergazdagsága bizonyos szempontból
megnövekedett, de harmónikus fejlődésükhöz szükséges az ingerek
különböző fajtáinak biztosítása, a gyerekeket érő hatások minőségének
tudatos ellenőrzése. Egészséges gyermekeknél általában nem jelent
problémát, ha egy-egy területen valamivel kevesebb tapasztalatra tesznek
szert, de ha akárcsak egy kis idegrendszeri hajlam mutatkozik (és ez
egyre gyakoribb, már csak a megnövekedett kémiai terhelés miatt is,
amely igen erősen befolyásolja az idegrendszer fejlődését és működését),
már könnyen tanulási nehézségek kialakulásához vezethet a hiányos
környezeti ingerlés.
A mindennapi fejlesztés megfelelő ismeretek birtokában
szinte észrevétlenül beépíthető a gyermek életébe. Az óvodákban és
iskolákban tanító pedagógusoknak lehetőségük van ezen ismereteknek
munkájukban való felhasználására, és a családok felé történő
továbbadására, így saját hatékonyságuk növelésére is.
A tanulási zavarokkal küzdő gyerekek
terápiája
Amennyiben a kis tanítványok között olyanokat
találunk, akik tanulási zavarokra utaló tüneteket mutatnak, vagy
vizsgálataink, megfigyeléseink alapján részképességhiányokat fedezünk
fel, bármilyen enyhék a tünetek, foglalkoznunk kell velük. Az óvónőnek,
tanítónőnek tapasztalata és felkészültsége szerint mérlegelnie kell,
hogy a fejlesztést el tudja-e maga végezni, vagy specialistához küldi a
gyermeket. Előfordulhat, hogy igen nagy megeröltetést jelentene a
családnak a gyermek megfelelő szakemberhez juttatása, esetleg egyáltalán
nincs mód rá (pl. kisebb településeken). Lehetnek a hiányosságok elég
apróak, amelyek korrekciója nem haladja meg a pedagógus kompetenciáját.
Ilyenkor jó, ha a fejlesztést helyben, az óvónő vagy tanítónő el tudja
végezni.
Ha szakemberek állnak rendelkezésre, mindenképpen
érdemes konzultálni, mert biztonságot ad a további munkához. Súlyosnak
tűnő esetekkel feltétlenül forduljon a szülő vagy a pedagógus
specialistához, akinek kifejezetten az a munkája, hogy ezeknek a
gyerekeknek segítsen. Akár felvállalja a terápiát a pedagógus, akár nem,
mindenképpen biztosítania kell, hogy a gyermek megfelelő fejlesztéshez
jusson.
A tanulási zavar előjelei már óvodáskorban
mutatkozhatnak, és jó, ha már akkor felfigyel rá a környezet, mert 3-6
éves korra esik az iskolai készségek kialakulásához szükséges egyik igen
fontos képességcsoport, az úgynevezett szenzomotoros funkciók szenzitív
periódusa. Az egyes képességterületek szenzitív periódusuk alatt
fejlődnek a legnagyobb mértékben, és ekkor fejleszthetőek is a
leghatékonyabban. Az óvodáskorban és a kisiskoláskor elején az érzékelés
és mozgás finom összerendezése zajlik. A gyerekek ekkor válnak képessé
az írás, olvasás, számolás elsajátítására. A fejlesztés leghatékonyabb
módja pedig, az életkornak legmegfelelőbb tevékenység, a játék
felhasználása.
Óvodáskorban a megelőzésben használt tevékenységek
célzott alkalmazásával, különböző fejlesztőjátékokkal korrigálható a
részképességekben történt lemaradás. Egyéni illetve kiscsoportos
foglalkozásokra is szükség lehet, vagy személyreszóló fejlesztési tervet
kell készíteni a gyermek képességeinek ismeretében. A terápiának a
lemaradó részképességek fejlesztésén kell alapulnia. A fő területek,
amelyek a fejlesztésben is jelentős szerepet játszanak: testsémaészlelés,
tér-irányészlelés, egyensúlyérzék, látási, hallási, tapintási észlelés,
téri és idői rendezettség. Fejlesztő játékkatalógusok és munkafüzetek,
munkalapok állnak rendelkezésre a foglalkozásokhoz, amelyekről bővebben
egy következő cikkben lesz szó.
A tervszerűen kialakított terápia kiegészítéseként
általánosan fejlesztő játékokat és tevékenységeket kell a gyermek
mindennapjaiba beépíteni mind az óvodában mind az iskolában. Általánosan
fejlesztő hatású az origami, tangram és mindenféle kirakós játék,
mozaik, labirintusok, számösszekötős játékok, memorik, társasjátékok,
kártyajátékok, szókitalálós és találós kérdések, mese, vers, ének, rajz,
agyagozás, bábozás, népi játékok. stb.
Sajnos legtöbbször csak az iskolába kerülve derül ki,
hogy a gyerek nem tud teljesíteni. Állandóan korrepetálásra jár, ami
általában igen csekély eredményt hoz, és az iskolai munkában egyre
nagyobb lesz a lemaradása. A tanulási zavarokkal küzdő gyermeknél az
íráshoz, olvasáshoz, számoláshoz szükséges alapvető készségek nem
alakultak ki, de még ebben az időszakban sem késő, hogy minél
játékosabban, tehát a gyerek belső késztetését felhasználva segítsünk.
A fejlesztés az iskola első két osztályában már sokkal
célzottabb kell hogy legyen, és a feladatlapok kifejezetten az írás,
olvasás és számolás előkészítését célozzák, de ugyanúgy mint korábban
is, mindenképpen az alapfunkciók megfelelő szintre emelése kell hogy
vezesse a terápiát.
Amennyiben csak harmadik-negyedik osztályban derül ki
a tanulási nehézség, vagy a fejlesztés ellenére sem ért el megfelelő
szintet a gyermek erre az időszakra, mindenképpen specialistához kell
fordulni. Az iskolában ekkor is sokat lehet még segíteni, de az életkor
növekedésével egyre nehezebb a teljes siker elérése. Az idegrendszer
képlékenysége csökken, a hiányzó funkciók szenzitív periódusától egyre
távolabb kerülünk, így a fejlesztést ki kell hogy egészítse olyan
technikák tanítása, amelyek az írás, olvasás és számolásbeli
nehézségeken segítenek.
Fejlesztés, segítség 3. 4. osztálytól kezdve:
-
Értelmetlen szótagok olvasása segít, hogy ne
találgasson, hanem sorban olvassa a betűket.
-
Helyesírási szabályokat tanultassuk meg,
fogódzókat, összefüggéseket adjunk.
-
Soha ne hagyjunk hibásan leírt szót a füzetben,
még aláhúzva sem, csak kijavítva.
-
Rendszeresen írassunk rövid másolást, először
csak szavakat, majd mondatokat.
-
Szószerinti tanulásra (pl. vers) hagyjunk több
időt.
-
Használjon a gyermek magnót a tanuláshoz.
-
Idegen nyelvek tanulása igen nehéz, de teljesen
ne mondjunk le róla. Hang- és videokazetták a beszélt nyelv
elsajátításában segítenek.
-
A számítógép használata, szövegszerkesztő és más
segédprogramok már most sem elérhetetlen segítő eszközök.
-
A számolási nehézségekkel küzdő gyermekek közül
sokan nem az ujjukon, hanem a vonalzójukon számolnak, de akár
mutatós óra számlapján is tudnak számolni.
-
Ha lehet tanítsuk meg szorobánon számolni a
tanulási zavarokkal küzdő gyereket.
-
Dolgozatok alkalmával is engedjük meg
segédeszközök használatát diszkalkúliás diákunknak. Ha matematikai
gondolkodását és nem számolási képességét nézzük, akár számológép
használatát is engedélyezhetjük.
Gyarmathy Éva

|